nedeľa 14. júna 2015

LARS KEPLER: STALKER

Má pocit, jako by ji obemkla tenká ledová krusta. Tělo začne bleskově vylučovat adrenalin. Tři okna v jídelně se změní ve veliká zrcadla. Ženě duní v uších vyděšené bušení srdce. V pootevřených dveřích do haly stojí nějaká postava, v ruce svírá kuchyňský nůž. Je tady, uvnitř v domě, uvědomí si Zuzana. Zavřela a zamkla dveře do kuchyně, ale teď vidí, že moudřejší by bylo utéct na zahradu. Pomalu ustupuje. Vetřelec stojí bez hnutí, zády otočený k jídelně, zrak upírá do chodby vedoucí do kuchyně. Velký nůž v pravačce sebou neklidně trhne.
Stockholm, koniec augusta, zdanlivo obyčajné video s mladou ženou odštartuje nálož kriminálneho napätia, ktoré vás vcucne do stiesneného vákuového sveta a nepustí až do konca. Pripravte sa na jazdu plnú absurdných postáv, psychopatov, perverzie, vrážd, divných miest, sexu, nespočetných návštev patológie a škandinávskej temnoty.


Prepracovanosť detektívneho príbehu
Sofistikovaná a mimoriadne šikovne vystavaná kostra románu, ktorá nedá čitatelovi vydýchnuť ani na minútu. Ak by ste sa aj veľmi snažili, tak v príbehu nenájdete ani jednu skulinku, nič, čo by vás naviedlo na správnu stopu. Vždy, keď si myslíte, že tušíte, kto je vrah, vás autori za sekundu prudko strhnú a sotia úplne odlišným smerom. Šoková terapia písmom na výbornú.


Je to jeden z najlepšie vystavaných detektívnych príbehov, aké som kedy čítala. Cit pre gradáciu deja, bravúrne zvládnuté opisy napínavých scén, vzrušenie, ktoré nás doprevádza celým vyšetrovaním by sa dalo krájať. Akoby sa vám v hlave odohrával film.

Falošné stopy, navádzanie na zdanlivého páchateľa je tu dovedené do dokonalosti. Keplerovci čitateľov nesmierne radi manipulujú – oblbujú vás zmätočným odvádzaním pozornosti zdanlivo nepodstatnými dejovými slučkami, ktoré sa nakoniec ukážu ako dôležité a smerodatné pre ďalšie pokračovanie príbehu.


Pri čítaní som sa prichytila, že ma prepadával akýsi nekľud. Ak som nemohla knihu čítať, začala som byť normálne nervózna a podráždená, čo je znakom toho, že je kniha nesmierne pútavá a jednoducho ju nejde len tak pustiť z ruky.

Keplerovci boli schopní dej románu natiahnuť až na neuveriteľných 568 strán, čo je na detektívku úctihodných počet strán.

Nechápem ako sa dá vymyslieť a napísať takto rozsiahla detektívka vo dvojici. Ako môžu napísať tak komplexný a jednoliaty príbeh dvaja rozdielni ľudia? Majú predsa rozdielne štýly písania, vyjadrovacie schopnosti, skladbu jazyka.To si povedia ja napíšem jednu kapitolu a ty napíšeš kapitolu? Potom to spojíme a prepíšeme? Tak rada by som aspoň na jeden deň pozorovala proces vzniku jednej kapitoly!



Keď vraždy, tak brutálne. A explicitne
Musím podotknúť, že piata kniha je čo sa týka opisu násilných scén asi najbrutálnejšia. Sama mám vysokú mieru tolerancie, ale niektoré bodacie scény boli už aj na môj level príliš. Keplerovci sa postarali o to, aby ani náhodou nič nenechali na čitateľovu fantáziu. Pekne a starostlivo všetky scény obalili, bod po bode, aby vás ani nenapadlo myslieť si, že sa niečomu vyhnete.

Hrozivo pôsobia scény priamo pred vraždami, akoby ste sa nachádzali na mieste spolu s obeťou. Dokonca aj keď o tom píšem len recenziu, tak mám z tých scén husiu kožu… Keplerovci predviedli neskonalé majstrovstvo v nastolení atmosféry. Počas čítania románu som mala čo robiť, aby som krotila svoju bujnú predstavivosť.

Chceli ste detektívku? Keplerovci vám ju nastolia luxusne prestretú so všetkými chodmi, prílohami a keď už nebudete môcť, ešte vám naservírujú dezert v podobe útrpne napínavého záveru.


Komplexne vykreslená psychológia postáv
V príbehu vystupuje veľké množstvo postáv, ale nemusíte mať obavy, že sa v nich stratíte. Každej z nich sa autori venujú starostlivo, navyše, ak ste fanúšikom, už čo to o postavách budete vedieť. Každá z nich má v deji románu svoje pevné miesto a opodstatnenie, takže sa s ňou dokážete hneď stotožniť. 

Každá postava je prirodzeným spôsobom ľahko vpletená do deja, do ktorého hneď zapadne, neruší, naopak, pomáhajú nám každou stránkou dostať sa bližsie k rozlúšteniu zápletky.

Ak by som Vám mohla odporučiť jednu jedinú knihu od Keplera, tak by to bol bezpochyby Stalker.

Bezkonkurenčne jedna z najlepších kníh tejto jary.

A večer si radšej zaťahujte závesy…

HODNOTENIE: 100 %

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára